fredag 26 oktober 2012

Mitt liv som barn - En film om barn i socialt utanförskap i Sverige.



Väldigt stark film som berör. Det fanns en klar kritik mot myndigheter och hur dom bemöter barn som far illa, mycket tänkvärt. Som social arbetare väckte Lilly's historia många tankar, och jag har mött barn som har en väldigt liknande historia, hur kan vi/jag göra så att detta inte ska ske. Hur kan jag som socialarbetare och del i systemet gör en verklig skillnad för barn och familjer? Jag jobbar ju i London, men systemet är väldigt liknande och resurserna känns ännu mindre. Jag möter inga eller i alla fall väldigt få socialarbetare som inte brinner för att barn ska få det bättre som inte gör vad dom kan för att bemöta och förstå.

Vi behöver alla se vårat gemensamma ansvar.

Tack till Madeleine som tipsa om denna här filmen på hennes blogg här.

3 kommentarer:

  1. Tack Lisa! Vilket fint inlägg! Jag hoppas så att de flesta socialarbetare tänker precis som du. Jag blev så glad av dina ord härinne!

    SvaraRadera
  2. Såg hela nu. Väldigt bra, berörande och ögonöppnande.

    SvaraRadera