fredag 25 maj 2012

när saker är som det ska..

Idag träffade jag genom jobbet en agency som arbetar med, förbättrar livs villkoren och gör ett hem till folk med autism. Jag träffar genom mitt arbete många av dessa agencys och ofta känns det lite sisådär. Men oj vad imponerad jag blev idag, dom hade en klar plan runt varje människa dom jobbar med, försökte och provade sig fram med olika alternativ så dom kunde hitta ett sätt för deras klienter (i brist på bättre ord) att klara av att leva i vårat samhälle på ett sätt som gör dom lyckliga. Allt från att lära en ung man att inte kleta bajs i hela lägenheten utan istället kleta deg till att hjälp en medel ålders kvinna som tidigare inte fått sätta sin fot i ett kök för att hon har sönder allt i sin väg att gör sitt eget tea.

Dom hade utvecklat spännande sött att jobba på för att göra förstå vardagen för deras klienter bland annat ber dom sin personal att filma en viss kommunikation och sätt att göra saker så dom kan ge förslag och förbättringar. Till att skriva meningar i bild material så att all personal andvänder liknande ord till klienten för att minska förvirring.

Jag vet att det låter som en självklarhet men det är så fint att se exempel när människor ser individen. Dom visade också integritet och att det var viktigare att kunna introducera nya klienter på ett positivt sätt genom att arbeta med föräldrar eller andra som känner personen väl snarare än att ta en massa betalt.

Tyvärr verkar det som om dom inte har en plats till "min" 16 årig utåt agerande pojke vars föräldrar känner att dom inte längre klarar att ta hand om honom. Men dom har höjt ribban och inspirerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar