söndag 10 juni 2012

Sen barnsben

Jag tror på att vara sig själv och visa sin person för sina barn, få dom att förstå värderingar man håller hårt på och vara tydlig med sina åsikter. Om dom sen väljer att gå en annan väg, så är det helt ok, men att tro att man kan vara objektiv gentemot sina barn är strunt. Därför väljer jag att tidigt lära Noah (även om han kanske är lite liten för budskapen, gillar han bilderna och sångerna) att gilla Bamse, kåldolmar och kalsipper och annan propaganda.

Att Noah sen har en pappa med andra hjältar och andra värderingar, en farmor som tidigt gav Noah en barnens bibel, hoppas jag bara blir en mångfald där Noah har många vägar att gå och en stor förståelse för  att människor är olika men lika bra.

Så att visa vem man är och ge sina barn en stor förståelse och insikt i ens person är inte att hjärntvätta sina barn, utan att lära känna sina barn. Tror att veta vem man är och var man "kommer" från ger trygghet och att förstå personen bakom sina föräldrar och liksom ha den rinnande genom sig tror jag är en stor del av denna trygghet.

Någonstans lite samma tankegångar runt att lära Noah svenska, att för att han ska kunna förstå den "svenska kulturen, anden" så tror jag att det är viktigt att svenska språket kommer som en självklarhet. Så för att få sina barn att förstå en själv som person så tror jag att det är viktigt att man visat och delat med sig av sina tankar sen barnsben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar